Kategorie to świetny sposób na uporządkowanie postów. Pomagają one również użytkownikom w odnalezieniu interesującej ich treści.
Gdy film jest już zmontowany, udźwiękowiony, dopieszczony do ostatniego szczegółu przychodzi czas na kolaudację. Kolaudacja jest bardzo ważnym dniem w życiu każdego twórcy filmowego czy telewizyjnego. To moment, kiedy jego wielogodzinna praca (nieraz kilkumiesięczna) zostaje przeanalizowana, oceniona, przyjęta lub skierowana do poprawek. Ktoś, kto nie spędził żmudnych godzin na planie, tygodni przygotowań, nie zarwał paru nocy w montażowni, nie podjął wielu ważnych decyzji nie zrozumie, co czuje twórca, gdy staje przed gremium, które obejrzy efekt jego pracy i zdecyduje co dalej.
Profesjonalne kolaudacje odbywają się w salach kinowych (sale kolaudacyjne mają wytwórnie filmowe, stacje telewizyjne), gdzie przy zgaszonym świetle, w wyciszonym pomieszczeniu wszyscy mogą w skupieniu, nie rozproszeni oglądać świeżo upieczone dzieło na dużym ekranie.
Pamiętam swoje pierwsze kolaudacje - zarówno te w szkole filmowej, jak i później w telewizji. Wsłuchiwałem się w każdy szmer, śmiech, szept zdziwienia, jęk zawodu. Jest to niesamowite uczucie i dlatego, aby zorganizować profesjonalną kolaudację i uszanować czyjąś pracę trzeba zrobić to w określony sposób:
1. Termin kolaudacji powinien być znany mniej więcej w momencie rozpoczęcia realizacji filmu (np. początek grudnia). Dobrze jest go ostatecznie i dokładnie ustalić, gdy zdjęcia dobiegają końca (np. 5 grudnia o 11.30 w sidzibie firmy X) . Dzięki temu postprodukcja nie będzie się przeciągała, bo będzie wyznaczony deadline.
Z drugiej strony kolaudacja musi odbyć się z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do użycia (emisja, projekcja, dystrybucja itp) filmu. Trzeba wziąć pod uwagę czas na ewentualne dokrętki, poprawki montażowe, prace przygotowujące do finalnej wersji (np.przygotowanie płyty-matki itp.)
Po wyznaczeniu terminu, trzeba jak najszybciej poinformować wszystkie osoby, które powinny być na niej obecne.
2. Na kolaudację zaproś wszystkie osoby, które decydują o jego kształcie - nieraz jest to dyrektor całej organizacji, nieraz członek zarządu odpowiedzialny za te kwestie czy też kierownik działu. Chodzi o to, by była obecna osoba, która skłąda podpis pod odbiorem filmu czyli de facto decyduje o wypłacie pięniędzy za film. Oczywiście konieczne jest by były wszystkie osoby, które nadzorowały bezpośrednio produkcję filmu.
Nie zapraszaj osób postronnych, znajomych z sąsiedniego biura, kolegów których spotykasz na papierosie, panią Halinę z kadr itp. Na ogół osoby takie zabierają głos formułując swoje oceny nie mając pojęcia o celu, założeniach, budźecie czy wcześniejszych założeniach dotyczących produkcji filmu. Może to powodować, że merytoryczna z początku dyskusja zejdzie na luźną rozmowę o subiektywnych odczuciach, osobistych dygresjach, anegdotach itp..
3. Wybierz pomieszczenie, w którym nikt nie będzie przeszkadzał w spokojnym odbiorze filmu - nie musi to być sala kinowa, ale np. sala konferencyjna. Dobrze jeśli nie jest przeszklona, bo wszyscy nizaprszeni pracownicy będą zapuszczać żurawia zaciekawieni, co też oglądacie. Powinna mieć też możliwość zaciemnienia - rolety zasłony itp, tak aby światło słoneczne nie obniżało kontrastu telewizora. Puszczanie materiału z projektora czy komputera jest dobrym rozwiązaniem jedynie wtedy, gdy zapewnimy dobrą jakość zarówno obrazu jak i dźwięku.
4. Zarezerwuj salę, na 2 dni przed kolaudacją powieś kartkę na drzwiach
“W dniu 9 maja w godz. 12.00-14.00 sala zarezerwowana na kolaudację filmu “Iks kontra Igrekowski”. Jan Kowalski”
Przed samą kolaudacją powieś kartkę na drzwiach z napisem “ Trwa kolaudacja filmu “Iks kontra Igrekowski” prosimy o nie przeszkadzanie. Będziemy wdzięczni za zachowanie ciszy w sąsiedztwie sali”
5. Kolaudacja powinna mieć moderatora i protokolanta. Moderator - może nią być osoba, która zlecała film - wita wszystkich gości, wygłasza kilka słów wstępu, przedstawia uczestników i decyduje kiedy rozpocząć jego odtwarzanie (odwieczne: czekamy na Kowalskiego czy nie czekamy?) .
Po projekcji dobrze jeśli moderator od razu zabierze głos mówiąc jakie są jego pozytywne uwagi dotyczące filmu. Dopiero potem dorze jest wspomnieć o uwagach negatywnych. Nieraz dobrze jest, by pierwszy wypowiedział się dyrektor/prezes
Protokolant natomiast notuje na gorąco wszelkie uwagi, wątpliwości, sugestie dotyczące pierwszej wersji filmu. Na jego podstawie sporządzi on protokół kolaudacyjny, który podpisza obydwie strony.
Oto wskazówka:
Dla łatwej nawigacji, nazwy kategorii powinny być jak nakrótsze – tytuły od 1 do 2 słów. Zalecamy użycie max do 7 kategorii, aby treść prezentowała się przejrzyście.
Oto jak zarządzać kategoriami:
Idź do Edytora Wix
Idź do Ustawień > Kategorie
Wybierz kategorię, którą chcesz dostosować
Kliknij ikonę 3 kropek
Kliknij Edytuj
Comments